Inițiativele legislative privind scutirea avocaților pensionari și veterani de război de la obligația plății primei AOAM în sumă fixă
Stimați avocați,
Uniunea Avocaților din Republica Moldova informează că, prin adresa nr. 01-7062 din 17 iulie 2025, Ministerul Justiției a transmis spre consultare inițiativele legislative privind scutirea avocaților pensionari și a avocaților veterani de război de la obligația plății primei de asigurare obligatorie de asistență medicală (AOAM) în sumă fixă.
Uniunea Avocaților susține integral propunerile de modificare legislative formulate de Ministerul Justiției, cât și cele formulate anterior de Uniunea Avocaților, prin demersul UA/496/2024, în vederea includerii avocaților pensionari și a avocaților veterani de război în rândul persoanelor asigurate de stat și scutirea acestora de la plata primei AOAM în sumă fixă. Această inițiativă, susținută de Uniunea Avocaților încă din 2024, reflectă o necesitate obiectivă și echitabilă de a elimina tratamentul diferențiat aplicat acestor categorii de avocați. Argumentele și propunerile formulate anterior rămân valabile și au fost reafirmate în adresa din 30 iulie 2025, expediată Ministerului Justiției.
Uniunea Avocaților a subliniat că, potrivit alin. (2) art. 4 al Legii nr. 1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală că, „(2) Asiguratul este persoana fizică obligată prin lege să își asigure riscul propriu de a se îmbolnăvi sau Guvernul, pentru categoriile de persoane prevăzute la alin. (4)”.
Categoriile de persoane asigurate de Guvern sunt indicate la alin. (4) art. 4, printre care, la lit. q) și veteranii de război, care NU sunt persoane angajate și obligate prin lege să se asigure în mod individual.
Totodată, alin. (5) stipulează că: „(5) Calitatea de asigurat și de plătitor al primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală pentru persoanele neangajate, care nu sunt indicate la alin.(4), o au ele înseși.”
Potrivit alin. (3/1) art. 5 al Legii nr. 1585/1998: „Asigurarea obligatorie de asistență medicală a persoanelor neangajate și neasigurate din contul bugetului de stat se realizează în mod individual, prin achitarea primei de asigurare stabilite în sumă fixă, în mărimea, modul și termenele prevăzute de legislație.”.
Prin urmare, din conținutul dispozițiilor citate mai sus rezultă că, legea menționată NU obligă la asigurarea individuală persoanele neangajate indicate la alin. (4) și asigurate din contul bugetului de stat. Cu alte cuvinte, excepția la alin. (4) art. 4 în privința persoanei obligate prin lege să se asigure în mod individual, este anulată de alte dispoziții ale aceleiași legi, mai sus citate, care stipulează că persoanele indicate la alin. (4) și asigurate din contul bugetului de stat nu au calitatea de asigurat și obligația de a se asigura în mod individual, fiind doar beneficiar al asigurării.
Conform Legii nr. 190/2003 cu privire la veterani, veteranii de război beneficiază de asistență medicală conform Programului unic AOAM, iar cheltuielile pentru aceste prestații sunt suportate din bugetul de stat pentru veteranii pensionari, șomeri sau persoane cu dizabilități neangajate.
Totodată, conform anexei nr. 2 pct. 2 al Legii nr. 1593/2002 cu privire la mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, prevede categoriile de plătitori ai primelor AOAM în sumă fixă, incluzând avocații, indiferent de forma juridică a activității, inclusiv cei neangajați.
Anexa nr. 2 pct. 2 al Legii nr. 1593/2002, în partea în care vizează persoanele care nu au obligația să se asigure în mod individual conform alin. (4) art. 4 al Legii nr. 1585/1998, este în contradicție cu dispozițiile alin. (4) și (5) art. 4 și alin. (31 ) art. 5 al Legii nr. 1585/1998. Contradicția poate fi soluționată prin interpretare, aplicând principiul lex posteriori.
În consecință, scutirea unor categorii de persoane neangajate de obligația asigurării de asistență medicală în mod individual, în condițiile în care la momentul intrării în vigoare a normei juridice date acestea în virtutea altei calități erau obligate să se asigure în mod individual, permite celor din urmă să beneficieze de scutirea acordată prin noua lege. În mod similar, se vor aplica regulile lex posteriori și în privința celorlalte calități care scutesc de obligația asigurării obligatorii de asistență medicală în mod individual..
Uniunea Avocaților atrage atenția asupra necesității unui tratament egal și echitabil și neadmiterea tratamentului discriminatoriu în privința scutirilor de plată a primei AOAM al persoanelor prevăzute la anexa nr. 2 la Legea nr. 1593/2002.
În mod particular, titularii de patentă de întreprinzător, care sunt pensionari sau persoane cu dizabilități severe, sunt scutiți de obligația asigurării individuale, indiferent de venitul realizat, pe când avocații aflați în situații comparabile nu beneficiază de aceleași facilități, ceea ce generează un tratament inechitabil și discriminatoriu, deoarece în ambele cazuri persoanele desfășoară sau au dreptul să desfășoare o activitate generatoare de venituri și ambele categorii dețin concomitent statut de persoană care nu este obligată să se asigure în mod individual, conform alin. (4) art. 4 al Legi nr. 1585/1998.
În același mod, alte categorii de persoane care deși nu sunt titulari ai patentei de întreprinzător, dar au un alt gen de activitate, precum ar fi avocații, nu beneficiază de aceleași scutiri. Diferența de tratament în situații similare trebuie să fie bazată pe criterii obiective.
În cazul avocaților care au atins limita de vârstă de pensionare și au statut de pensionari, dar continuă să activeze în calitate de avocați, Uniunea consideră că aceștia nu trebuie obligați să plătească prima AOAM, deoarece fac parte deja din categoria persoanelor asigurate de stat, iar decizia avocatului cu statut de pensionar de a continua exercitarea profesiei de avocat nu trebuie să-l dezavantajeze în raport cu alte persoane cu statut de pensionar care aleg să nu desfășoare în continuare o activitate profesională pe perioada pensionării.
Chiar dacă se consideră că tratamentul diferit al persoanei doar pentru motivul că are statut de avocat ar putea fi cumva justificat de alte circumstanțe obiective neclare, contrar principiului calității legii, Curtea Constituțională, prin hotărârea nr. 08 din 6 aprilie 2023, a stabilit că excluderea persoanelor din categoria de „persoană asigurată de Guvern”, și includerea lor în categoria 4 „persoană asigurată individual”, doar pentru motivul că dețin statutul de avocat, nu are la bază un criteriu obiectiv, deoarece nu ia în considerare circumstanțe de ordin obiectiv precum ar fi posibilitatea realizării veniturilor din activitatea profesională de avocat.
Uniunea Avocaților susține că scutirea unor categorii de persoane, care desfășoară acele activități prevăzute la anexa nr. 2 al Legii nr. 1593/2002, de la plata primelor de asigurare obligatorie, doar pentru faptul că dețin un anumit statut, nu reprezintă o abordare echitabilă în raport cu celelalte categorii de persoane, or nu are la bază decât un criteriu de ordin subiectiv.
Statutul de avocat nu garantează realizarea unor venituri și în asemenea situații avocații neangajați care se încadrează concomitent în categoria persoanelor asigurate de Guvern, în temeiul alin. (4) art. 4 al Legii nr. 1585/1998, se regăsesc în situații comparabile cu persoanele asigurate de Guvern care nu au calitatea de avocat și nu sunt angajate.
După cum rezultă din §60 al Hotărârii Curții Constituționale nr. 8/2023 „ Din conținutul normelor analizate, Curtea concluzionează că licența de avocat nu presupune și încasarea în mod automat a unor venituri pecuniare, încasarea acestora fiind dependentă, inter alia, de efortul fizic și intelectual (capacitatea de muncă) depus, de capacitatea avocatului de a avea clienți și a le presta acestora asistență juridică calificată.”. La §61 Curtea Constituțională a stipulat că: „Dimpotrivă, deținerea licenței de avocat ar putea constitui un criteriu obiectiv care ar justifica excluderea persoanelor cu dizabilități din categoria persoanelor asigurate de Guvern dacă mecanismul legal ar ține cont de veniturile persoanelor în discuție.”.
În raport cu persoanele obligate prin lege să se asigure în mod individual, și anume persoanele menționate în art. 23 alin. (4) din Legea nr. 1593/2002, precum ar fi titularii de patentă de întreprinzător (lit. d) pct. 1 din anexa nr. 2), care sunt scutite de obligația achitării primei de asigurare obligatorie de asistență medicală în sumă fixă dacă sunt concomitent persoane asigurate de Guvern în temeiul alin. (4) art. 4 al Legii nr. 1585/1998, avocații, nu beneficiază în mod egal de această scutire, deși se pot afla obiectiv în situații similare.
În ambele cazuri titularii de patentă de întreprinzător, care concomitent au calitatea de persoane asigurate de Guvern, deși sunt în situația în care dispun de o sursă potențială de venit din bunurile pe care le dețin sau din activitățile desfășurate și sunt scutiți de obligația achitării primei de asigurare obligatorie de asistență medicală în sumă fixă, avocații, în schimb, care concomitent au calitatea de persoane asigurate de Guvern conform alin. (4) art. 4 al Legii nr. 1585/1998 (veterani, pensionari, etc), totuși sunt obligați la plata primei de asigurare medicală în sumă fixă, pornindu-se de la prezumția că statutul de avocat ar garanta realizarea unui anumit venit.
Un criteriu primar obiectiv care indică în privința realizării unui venit din activitatea profesională în sectorul justiției, de exemplu, este dreptul de a exercita efectiv această profesie, care poate avea loc doar în condițiile în care reprezentantul acelei profesii nu are activitatea suspendată și este, în cazul avocaților, inclus în Lista avocaților cu drept de exercitare. În condițiile în care legislația îngrădește avocatul sau alt reprezentant al profesiei libere de a exercita activitatea profesională, nici nu se poate pretinde existența unui venit similar unei persoane angajate sau venit din activitatea de întreprinzător în bază de patentă.
În acest sens, în măsura în care, pentru alte categorii de persoane, precum titularii de patentă de întreprinzător, nu se instituie nici un criteriu obiectiv pentru a fi scutiți de plata primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, considerăm că același tratament trebuie aplicat față de alte profesii, activități și persoane care sunt indicate la alin. (4) art. 4 al Legii nr. 1585/1998.
Anexa nr. 2 pct. 2 al Legii nr. 1593/2002 se referă la liberii profesioniști din domeniul justiției care activează indiferent în ce formă juridică de organizare a activității. Or, nu se poate pretinde că pentru experți judiciari se cere ca aceștia să activeze, adică să-și desfășoare activitatea profesională, ca și în cazul persoanelor neangajate care exercită independent profesiunea de medic de familie în una dintre formele de organizare a activității profesionale, menționate la pct. 21 anexa 2, iar în privința altor liberi profesioniști legiuitorul să instituie obligația chiar dacă aceștia nu activează/exercită profesia. Sensul acestei mențiuni/text „indiferent de forma juridică de organizare a activității’” ne indică în primul rând că ar trebui să fie o formă juridică de organizare a activității și exercitarea nemijlocită a activității în cadrul acestei forme.
Așadar, se propune substituirea textului „care au obținut atestat, licență sau autorizație în modul stabilit de lege” cu textul „care exercită activitate profesională” la punctul 2 al Anexei nr. 2 la Legea nr. 1593/2002 cu privire la mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală.
La un nivel mai avansat al identificării criteriilor obiective de delimitare al existenței venitului se situează opțiunea stabilirii unui prag minim al venitului care ar justifica excluderea persoanelor menționate la alin.(4) art. 4 al Legii nr. 1585/1998 din categoria celor asigurate de Guvern (veterani, pensionari, etc) și obligarea acestor categorii de a se asigura în mod individual.
La Legea nr. 1593/2002 cu privire la mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, art. 23 alin. (4), se propune a fi modificat și expus în redacție nouă, cu următorul conținut: „(4) Persoanele fizice care, concomitent, fac parte din categoriile de persoane neangajate, asigurate de Guvern, indicate la art. 4 alin. (4) din Legea nr. 1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală, și din categoriile de plătitori ai primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în sumă fixă, prevăzute la anexa nr. 2, care nu realizează în anul de gestiune cel puțin un venit lunar mediu asigurat egal cu mărimea prognozată a salariului mediu lunar pe economie în anul respectiv, sunt în drept să solicite restituirea primei de asigurare obligatorie de asistență medicală în sumă fixă achitată în anul respectiv.”
Adresa integrală transmisă Ministerului Justiției poate fi consultată AICI.